במקום לשבור צלחת – 9 מאכלים שאתם חייבים לטעום במהלך חופשה ביוון

גם בתקופה זו עושה רושם שיוון כמעט תמיד שמחה לקבל אותנו, הישראלים, בזרועות פתוחות. לא חסר ממה להנות ביוון, החופים, התרבות, הנופים והאוכל… איזה אוכל. רבים מהמאכלים מוכרים לנו היטב כמדינה ים תיכונית בזכות עצמנו. עם זאת אין כמו המקור או לחלופין שווה להכיר את הגרסה היוונית למאכלים שאנחנו מכירים ממטבחים אחרים. אז אם אתם מתכננים חופשה ביוון, אלה המאכלים שאסור לכם לפספס כשאתם שם:

סופלקי

לבקר ביוון מבלי לאכול סופלקי זה כמו לבקר בלונדון ולא לאכול פיש אנד צ'יפס. זהו אוכל יווני שחובה לאכול במיוחד למי שרוצה לטעום אוכל מהיר ביוון. סופלקי זמין גם בדוכני רחוב וגם במסעדות מזדמנות בכל רחבי יוון. תוכלו למצוא את הנשנוש על שיפוד האולטימטיבי הזה באתונה ובאיים הרבים של המדינה, כולל מיקונוס, סנטוריני ורודוס. בחלק מהתפריטים היווניים תיקרא מנה זו קלמאקי או גירו. להכנת סופלקי צולים בשרים כמו חזיר, עוף ומדי פעם טלה על בורות גדולים לפני שמעבירים נתחים חרוכים מהם לשיפודים. צמחונים יכולים למצוא גרסאות עם חצילים, פלפלים ופטריות.

סאגנאקי

מאכל זה, שנקרא על שם מחבת קטנה בעלת שתי כפות ידיות, הוא אוכל יווני ממכר שכולל המסת גבינה לשלמות פריכה. סוג הגבינה משתנה ממסעדה למסעדה, עם אפשרויות כמו גרביירה, חלומי ופטה. יש מסעדות ביוון שמוסיפות מרכיבים נוספים כמו עגבניות, שרימפס ומולים, אך אין שום בושה באכילת סאגנאקי גבינה רגיל ביוון. ללא קשר לסוג הגבינה או להכנתה, סאגנאקי הוא אוכל יווני שחובה לנסות בזמן חופשה ביוון.

בקלאווה

למרות שבקלאווה הומצאה על ידי האשורים בימי האימפריה העות'מאנית, אין ויכוח על הפופולריות שלה במדינות כמו יוון, טורקיה וכמובן בישראל. ללא קשר למוצאו, אין ספק שהיוונים שכללו את התהליך בכל מה שקשור לאפיית הקינוח המתוק, הספוג והשכבתי הזה. בדרך כלל הוא אפוי עם 33 שכבות של בצק פילו, אגוזים וקינמון, כמו גם דבש או סירופ בטעם מי ורדים. קשה להתנגד לבקלאווה היוונית. בין הארומה המפתה לטעם העשיר, בקלאווה הוא קינוח ששווה לטעום גם ביוון.

הוריאטיקי

עם כל הכבוד לסלט היווני הנפוץ בישראל אין כמו המקור, המכונה ביוון הוריאטיקי. סלטים כפריים אלה כוללים שפע של מרכיבים מקומיים כמו עגבנייה, מלפפון, בצל, גבינת פטה וזיתים בתוספת אורגנו, מלח ושמן זית. במדינות רבות, סלטים נחשבים למזון 'דיאטטי' למי שמעוניין לרדת במשקל. זה לא המקרה ביוון שם תענוג לאכול סלט צבעוני עם עגבניות בשלות, זיתי קלמטה ופרוסות עבות של פטה מלוחה. סלטי ההוריאטיקי הטובים ביותר מוסיפים פקסימדיה או פשטידת שעורה אפויה פעמיים בדומה לקרוטונים פריכים אך גדולים יותר.

מוסקה

זהו המאכל היווני הפופולרי ביותר המוגש ברחבי העולם (ומוכר היטב גם בישראל) ומסיבה טובה. כשהוא מוגש חם מהתנור, מוסקה גם מנחם וגם ממלא. את המוסקה מכינים משכבות של חצילים מטוגנים ובשר טחון (כבש באופן מסורתי) ביחד עם עגבניות, בצל, שום וקינמון. את אלה אופים כתבשיל קדרה עם רוטב בשמל יצוק מעל.

תמנון צלוי

מאכל זה אינו ייחודי ליוון, אך הגרסה היוונית שלו מצוינת במיוחד. תוכלו למצוא אותם גם ב- psarotavernes (טברנות דגים) וגם במסעדות יוקרה, כך או כך, לא תתאכזבו. מסעדות יווניות מגישות תמנון במתכונת של 'מהים לשולחן'. זה נכון במיוחד במקרה של איי יוון שבהם הדייגים לוכדים תמנון בבוקר וצולים אותם מאוחר יותר באותו היום.

לוקומדס

אם אתם חושבים שסופגניות הן המצאה מודרנית, טעות בידכם. הלוקומדס של יוון הוכנו עוד באולימפיאדה הראשונה בשנת 776 לפני הספירה. אף על פי שהספורטאים הקדומים נהנו הלוקומדס המקורי, כולם יכולים ליהנות מהם כיום ללא קשר ליכולת הספורטיבית שלהם או להיעדרה. לוקומדס יווניים מסורתיים הם כדורים עגולים של בצק מטוגן זהוב בטעם סירופ קינמון ודבש. יש אנשים שמפזרים גם אבקת סוכר לקבלת פרץ מתיקות נוסף, אך זוהי תוספת אופציונלית בלבד.

תרמסלאטה

ארוחה עם חברים ביוון היא לרוב אירוע חגיגי שמתחיל במספר עצום של צלחות קטנות מלאות ברטבים, מטבלים וזיתים. צורת ההגשה הזו מוכרת לנו בשם מאזטים כשאחד המשובחים שבהם הוא Taramasalata. מדובר בעצם בגרסה היוונית לאיקרה, ממרח שעשוי מביצי דגים בתוספת שמן זית, מיץ לימון ועוד. מנת המאזה השמנתית והמלוחה הזו היא קלאסיקה יוונית.

דולמדס

ענבים משרתים מטרות מרובות ביוון. לא רק הכורמים יוצרים יין יווני ברמה עולמית מהפרי, אלא שהשפים משתמשים גם בעלים ליצירת דולמדס. מדובר בעצם בגרסה היוונית לעלי גפן ממולאים המוכרים היטב גם לנו פה בישראל. עם זאת, עלי הגפן היווניים, הממולאים בתערובת של אורז ועשבי תיבול יהיו לרוב מעט שמנמנים יותר ומתובלים קצת אחרת מאלה של המטבח הערבי. כמו כן, ביוון נוהגים לטבול אותם ברוטב יוגורט צזיקי להשלמת החוויה.

ולאחר שתזמינו לכם חדר במלון עבור חופשה ביוון אנחנו ממליצים לכם לעקוב אחר מחיר החדר עד לתאריך האחרון לביטול חינם. תתפלאו לגלות שבמקרים רבים המחיר עשוי לרדת בשלב זה או אחר. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות השירות החינמי של פרובו. המערכת של פרובו תבצע עבורכם בדיקות מחיר בעשרות אתרי הזמנות וספקים סיטונאיים כדי לבדוק אם קיים מחיר זול יותר לחדר שהזמנתם. אם יימצא אחד כזה תקבלו מיד הודעה על כך. באותו הרגע תוכלו להזמין את החדר מחדש ולבטל את ההזמנה המקורית. בכסף שתחסכו תוכלו להנות מעוד ארוחות יווניות משובחות.

Related Post